Tín ngưỡng thờ mẫu và chư vị ở Thừa Thiên Huế/ The worship of Mother Goddesses and genies in Thừa Thiên Huế.

  • Trần Đại Vinh

Tóm tắt

Bài viết khảo cứu về tín ngưỡng thờ Mẫu và chư vị ở Thừa Thiên Huế qua các nội dung chính: Nguồn gốc; Việc hành lễ và Những nét đặc sắc trong tín ngưỡng thờ Mẫu và chư vị ở TTH. So với tín ngưỡng thờ Mẫu của người Việt ở Bắc Bộ và Bắc Trung Bộ, tín ngưỡng thờ Mẫu ở TTH có những nét đặc thù sau:Tiếp nối truyền thống thờ Mẫu của người Việt từ phía Bắc truyền vào (qua việc thờ Thánh Mẫu Liễu Hạnh).Tiếp thu và dung hợp tín ngưỡng thờ Mẫu của cư dân bản địa (qua việc thờ nữ thần Thiên Y A Na của người Chăm).Được triều đình nhà Nguyễn công nhận qua việc phong tặng danh hiệu cho chư vị thần linh và xây dựng các cơ sở thờ tự của đạo Mẫu (kèm theo đó là sự ủng hộ tích cực của tầng lớp quý tộc, quan lại…).Những yếu tố ấy đã tạo nên những nét văn hóa đặc sắc trong tín ngưỡng thờ Mẫu và chư vị, thu hút sự tham gia đông đảo của nhiều giai tầng xã hội, không chỉ ở Thừa Thiên Huế mà còn cả khu vực miền Trung, mà rõ nhất là sự ra đời của Tổng hội Thiên Tiên Thánh giáo Trung Nguyên Trung Phần tại Huế vào năm 1965.
ABSTRACT
THE WORSHIP OF MOTHER GODDESSES AND GENIES IN THỪA THIÊN HUẾ
The article discusses the worship of Mother Goddesses and genies in Thừa Thiên Huế through the following main contents: Origin of the worship, rituals and practices, and special features of the worship of Mother Goddesses and genies in Thừa Thiên Huế. In comparison to the worship of Mother Goddesses in the North and Northern Central Vietnam, the one in Thừa Thiên Huế has the following characteristics:- Following closely the tradition of worshipping Mother Goddesses from the North (through the worship of Holy Mother Liễu Hạnh).- Acquiring and amalgamating the worship of Mother Goddess of indigenous inhabitants (through the worship of goddess Poh Yang Inư Nagar of the Cham people).-  Acknowledged by the Nguyễn Dynasty through giving titles to gods and building worshipping establishments of the worship of Mother Goddesses (along with the active support of aristocracy and mandarins).Those factors have created unique cultural traits of the worship of Mother Goddesses and genies, attracting the participation of various social classes, not only in Thừa Thiên Huế but also in Central Vietnam; the most obvious was the establishment of Tổng hội Thiên Tiên Thánh giáo Trung Nguyên Trung Phần (General Association of Holy Cult in Central Highlands and Central Vietnam) in Huế in 1965.
điểm /   đánh giá
Phát hành ngày
2017-04-17
Chuyên mục
VĂN HOÁ - LỊCH SỬ